Jeg har link til min artikel fra caseugen her
Verdensmestre i uhøflighed
Bag om Nødvendigt at opdrage lærlinge
Nødvendigt at opdrage lærlinge, er en artikel, artiklen er skrevet af Henrik skov, og er trykt hos Jyllands Posten Erhverv. Den er skrevet, for at informere mestre, og ikke mindst kommende og nuværende lærlinge om at der i dagens Danmark, simpelthen mangler noget struktur hos de unge lærlinge og at mestrene skal bruge for lang tid på at opdrage de nye lærlinge i stedet for at oplære dem. Modtageren til artiklen er både mestre og lærlinge. Den er skrevet så mestrene kan se de ikke er de eneste der oplever det pågældende problem, men også til lærlingene for at informere dem om, at de lige så godt kan møde op, og opføre sig ordentligt for at imponere deres mestre. Der bliver både interviewet mestre og formænd for foreninger, og størstedelen af dem er alle enige om at det er forældrenes skyld, og at de simpelthen er for “slatne” og ikke opdrager nok på deres børn. Artiklen er skrevet i et meget normalt talesprog, men der bliver alligevel lagt en tone hen over en gang imellem der skal prikke lidt til lærlingene. Budskabet er at der, om det er fra forældrenes, lærlingenes eller mestrenes side, skal ske en forandring og han har snakket med nogle folk, der havde nogle bud på hvordan og hvorledes.
Artiklen er bygget op i den første øverste del, der omhandler problemet, hvem der forårsager det. Så er der en andel del af artiklen, der handler om en virksomhed, der har fundet en løsning på problemet, dog kun hvis lærlingene også selv vil gøre noget for det. Jeg synes generelt billeder og tekst i artiklen understøtter hinanden meget godt, og indholdet understøtter også budskabet rigtig godt.
Jeg synes det er en meget god artikel, som det svære også er sand. Jeg ved der hjemmefra, da min egen far har sit eget værksted, at det med sløve lærlinge det svære er en realitet, min far fortæller tit skrækhistorier om det utal af sløve og uopdragne lærlinge han har haft til mig, for at jeg ikke skal begå de samme fejltagelser som de har. Hvis jeg skulle komme med et forslag til hvad der kunne løse problemet, ville jeg mene at det meste ville kunne løses hjemme fra hvis bare man tager en snak med sine forældre, om ordentlig opførsel på en arbejdsplads.
Verdensmestre i uhøflighed
Artiklen "Verdensmestre i uhøflighed" handler om at vores sprog i Danmark, de sidste år er blevet mere og mere uhøfligt. Det begrunder journalisten med at vi i Danmark, for eksempel ikke længere bruger "de" og "dem" når vi taler til personer vi ikke kender, eller til fine folk. Der bliver skrevet, at det danske sprog sammenlignet mad så mange andre, kan virke direkte ubehøvlet. Journalisten skriver også at mange mennesker fra andre lande, tit misforstår os danskere, fordi vi grundet den manglende høflighed i vores ejet sprog, heller ikke bruger den, når vi snakker andre sprog hvor høfligheden er mere vigtig.
5 Udsagn:
Høflighed er en by i Rusland
Det er svært at være høflig når man taler dansk
Dansk kommunikation er uden udenomssnak
Den danske høflighed er ikke hvad den har været
Vi danskere er meget ligheds- og resultatorienterede
Jeg er enig i disse 5 udsagn fordi, jeg også selv synes at vi dansker er meget lige til og har den her kultur med at gå til hinanden med træsko på.
Vi danskere er meget ligefremme i den måde vi taler på, og vi siger tingene som de er, og nogle gange siger vi måske også tingene på en lidt for grov måde en gang i mellem, men vi forstår alligevel hvad det er, der menes når man kommer med en lidt spydig kommentar. Som et eksempel, så var der på et tidspunkt en af mine venner, der kom hen til mig og blærede sig over for mig, hvor jeg så svarede "Hold kæft hvor er du klam!" og det kunne han godt se det sjove i og grinte af det. Det samme skete så med en pige fra min efterskole, der var fra Italien, og da jeg sagde at hun var klam, blev hun sur på mig. Jeg kunne til at starte med ikke forstå hvorfor, men da hun så fortalte at det var p.g.a. det jeg havde sagt, måtte jeg jo så undskylde, og forklare mig. Det er kun et af mange eksempler på at vi danskere bare er meget ligefremme, og måske mange gange for hårde i sproget
5 Udsagn:
Høflighed er en by i Rusland
Det er svært at være høflig når man taler dansk
Dansk kommunikation er uden udenomssnak
Den danske høflighed er ikke hvad den har været
Vi danskere er meget ligheds- og resultatorienterede
Jeg er enig i disse 5 udsagn fordi, jeg også selv synes at vi dansker er meget lige til og har den her kultur med at gå til hinanden med træsko på.
Vi danskere er meget ligefremme i den måde vi taler på, og vi siger tingene som de er, og nogle gange siger vi måske også tingene på en lidt for grov måde en gang i mellem, men vi forstår alligevel hvad det er, der menes når man kommer med en lidt spydig kommentar. Som et eksempel, så var der på et tidspunkt en af mine venner, der kom hen til mig og blærede sig over for mig, hvor jeg så svarede "Hold kæft hvor er du klam!" og det kunne han godt se det sjove i og grinte af det. Det samme skete så med en pige fra min efterskole, der var fra Italien, og da jeg sagde at hun var klam, blev hun sur på mig. Jeg kunne til at starte med ikke forstå hvorfor, men da hun så fortalte at det var p.g.a. det jeg havde sagt, måtte jeg jo så undskylde, og forklare mig. Det er kun et af mange eksempler på at vi danskere bare er meget ligefremme, og måske mange gange for hårde i sproget
Praktikforløb
Jeg har i uge 38 i praktik som elektriker hos SH Group i Svendborg, hvor vi beskæftigede os med på- og demontering af spil. Derudover beskæftiger de sig også med offshore og hydraulik. Der er ca. 300 ansatte. Der er både elektrikere, smede, programmører, kontorfolk og sælgere. Virksomheden ligger på kuopiovej, og har bl.a. Mærsk som kunde, og laver både arbejde på adressen, men også i udlandet. Når firmaet får en bestilling laver de hele produktet selv fra bunden, som deres kvalitetsmærke. Når man er på testområdet og montere, skulle man have hjelm og briller på, og man skulle altid have sikkerhedssko på. Som PR har firmaet forskellige sælgere, samt hjemmeside med mere. Vi mødte hver dag kl. 0700 og fik en briefing for dagen, så var der 5 min. pause kl. 0800 15.min kaffepause kl. 0900 5min. pause kl. 1100 og 30 min. frokostpause kl 1200 og så havde vi fri kl. 1515. I løbet af ugen de- og påmonterede vi spil og gjorde dem klar til at blive sendt afsted. når de har lavet et produkt og testet det, invitere de kunden på “besøg” og viser dem produktet og at det virker, så kunden kan se at der sker noget, og at det de bestiller bliver lavet. Jeg lærte meget da jeg var i praktik, bl.a. at jeg heller vil arbejde med som industrielektriker end hus elektriker
Ingen kommentarer:
Send en kommentar